Bin byter adress

image

Igår var första gången vi sålde en avläggare med bin till två förväntansfulla nyblivna biodlare.

Jag minns när jag köpte min första avläggare 2010. Som jag hade väntat. Under våren hade jag gått en kurs för blivande biodlare och nu kände jag mig redo att komma igång. Men det året var det svårt att få tag på samhällen eller avläggare som var till salu. Kanske hade det varit en svår vinter och många samhällen strukit med.

Till slut, när nästan hela sommaren passerat, lyckades jag få tag på en avläggare i Värmland som jag kunde få köpa av en arbetskamrats exman.
Min arbetskamrat bodde då tillfälligt på ett vandrarhem i Sala och det var där överlämning skulle ske. När man flyttar bikupor gör man det på kvällen när bina kommit hem. Så vid midnatt rullar jag in på parkeringen vid vandrarhemmet. Strax efter kommer min arbetskompis i sin bil. En låda flyttas från ena bilen till den andra. Sedan åker jag därifrån.
Jag undrar fortfarande om någon såg oss och vad de i så fall tänkte…

image

Kommentera

