Mitt mejeri

image

Jag har börjat hämta mjölk från en bonde i bygden och då kommer min gamla mjölkhink väl till pass. Då jag inte är någon stor mjölkdrickare har jag provat att göra egen yoghurt. Receptet hittade jag på Matgeeks blogg.

Egen yoghurt
1 liter mjölk (minst 3 procent)
3/4 dl yoghurt

Värm mjölken till strax under kokpunkten ca 95 grader.
Häll över i en annan gryta och kyl snabbt ner till ca 44-46 grader.
Ta undan lite av mjölken och blanda i yoghurten (här kommer den levande yoghurtkultren in i bilden).
Blanda ner i mjölken.
Värm ugnen till ca 50-60 grader.
Ställ in grytan med locket på och slå av ugnen.
Låt grytan stå i ugnen över natten utan att öppna ugnsluckan.
På morgonen har man sedan nygjord yoghurt till frukost. Smaksätt med vaniljpulver eller bär.
Spara lite av yoghurten till nästa omgång.

image

2 thoughts on “Mitt mejeri

Kommentera

