Baka, baka liten kaka

image

Det här är en riktig nostalgikaka. Den bakade jag första gången på hemkunskapen i mellanstadiet. Med andra ord för rätt många år sedan. Jag har återkommit till den då och då under årens lopp och den är riktigt god. Dessutom är receptet skrivet med måttet kaffekopp, vilket väl motsvarar 1,5 dl, nostalgi det också…

Gydas björnkaka
Vispa två ägg och två kaffekoppar socker ( jag minskade sockermängden till 2 dl).
Blanda med 1 kkp gräddmjölk.
Blanda ihop 2 kkp mjöl, 3 tsk kanel och 2 tsk bakpulver.
Rör ner i smeten tillsammans med 75 g smält smör.
Grädda i 175 grader i ca 30-40 min.
Fyllning: 50 g smör blandas med 2 dl florsocker och 2 tsk vaniljsocker. Blanda i en äggula.
Låt kakan svalna, dela den i två delar och lägg fyllningen mellan. Pudra florsocker ovanpå.

2 thoughts on “Baka, baka liten kaka

  1. Roligt att du börjat blogga igen.
    Björnkaka var det minst 20 år sedan jag bakade väcker verkligen gamla minnen till liv.

Kommentera

