Vardagslyx

20140815-143425.jpg
Varje dag, iblan flera, går jag nu ut i växthuset och hämtar in varma, mogna tomater. Det är något annat än det där man köper under vinterhalvåret som visst också kallas tomater. Vi får rikligt av alla fyra olika sorter. De små, röda, söta mei wei. Naranja, som är gul/oranga och nästan har en svag dragning åt apelsinhållet. Tigerella, är lite större och får fina guldstrimmor i det röda. Och så den avlånga, fylliga teta de venus.

20140815-143546.jpg
Eftersom jag nästan helt slutat köpa gurka under vinterhalvåret (för att jag är för snål för att köpa den KRAV-odlade) blir gurka nu en delikatess. Vi frossar i gurka – den gröna frilandsgurkan som jag inte vet namnet på och Arboga vit. Jag äter det som frukt och vi har också lagt in lite i burkar. Vi kör de gamla väl beprövade recepten sedan tidigare år.

Ramlösagurka

Saltgurka

Kommentera

