Mormors nöttoppar

20140206-131622.jpg
Jag har ett brunt kuvert som har tillhört min mormor Saida. Det bruna kuvertet är överfyllt med små och stora handskrivna lappar med recept. Det finns också utklippta recept från olika tidningar. Dessutom finns det ett välanvänt och tejpat exemplar av Sju sorters kakor från 1950 och ett litet anteckningshäfte med ännu fler recept. Många av lapparna är skrivna med blyerts och börjar blekna bort. Jag har tänkt att jag ska gå igenom min mormors receptsamling. Se till att recepten på de välkända kakorna bevaras. För att inte tala om receptet på mormors golimpa. Inte så olikt det vi åt på Ekstedts för några veckor sedan.
Men jag inser att det inte är något lätt jobb jag har framför mig. Handstilen är snirklig och recepten oftast ( i mina ögon) ofullständiga. För det är kanske självklart att veta hur länge nöttoppar ska gräddas.

nöttoppar
2 hg nötter
2 hg florsocker
3 äggvitor
1 klick äppelmos
175-200 gr värme

Det är så mycket information man får sedan är det bara att köra på efter egen förmåga.

Mal hasselnötterna i en nöt/mandelkvarn. Kakorna blir då ”fluffigare” än om du mal i matberedare.
Sikta florsockret i de malda nötterna och blanda väl. Blanda i äggvitorna. Klicka ut på plåt och lägg en klick äppelmos eller en nötkärna på varje kaka. Grädda ca 10 min i 175 grader. Det bli ca 40 kakor.

Jag hittade även ett liknande receptet i Sju sorters kakor och där stod att man skulle vispa upp äggvitorna innan de blandades med nötter och florsocker. Eftersom det inte fanns någon beskrivning på mitt recept missade jag det momentet men tycker att mina kakor blev bra ändå. Lätta men lite sega.

20140206-133531.jpg

4 thoughts on “Mormors nöttoppar

  1. En sån receptsamling har jag också. Kul – men svårläst! Äppelmos på nöttoppar har jag aldrig smakat, men det låter riktigt gott.

    Fina loppisfynd förresten. De där reflexsnoddarna var ju smarta!

    Tamara

Kommentera

