Norrlandsglass

Det hann aldrig bli någon bild på messmörsglassen från i söndags. Den smälte snabbt av den varma hjortronsylten som serverades till så kameran glömdes helt bort. Lite rester fanns kvar i frysen och de får förgylla tisdagskvällen, dock utan hjortron. Glassen fick högsta betyg och grundreceptet kommer från något gammalt halv-åtta-hos-mig program. Lite omgjort av mig. Jag hade inte tillräckligt med grädde hemma så jag tog en deciliter kvarg istället. Och så ökade jag på med lite mer rom. Gillar man vanligtvis inte messmör så ska man ändå inte bli avskräckt av det här för messmörssmaken är inte så markant men ger ändå glassen en mjuk brytning.
Messmörsglass
4st äggulor
1.5 dl ekologiskt råsocker (el vanligt socker)
3 dl vispgrädde
1 dl kvarg
200 g messmör
3 msk mörk rom

Vispa äggulor och socker. Blanda äggsmeten med messmör, kvarg och tom.
Vispa grädden och vänd försiktigt ned den i smeten.
Kör i glassmaskin eller häll i en klädd form. Frys i ca 4-6 timmar.

20131022-171558.jpg

20131022-203641.jpg

Kommentera

