Mat&prat

Jag är med i en läsecirkel bestående av före detta kollegor. Förutom att läsa böcker har också maten blivit ett viktigt inslag. Ja, ärligt talat är det nog mer fokus på maten än på boken vi läst. När vi träffas ska maten ha någon koppling till boken vi just läst. Det är fritt för värdinnan att tolka hur. Idag träffades vi hemma hos mig. Boken vi läst till denna gång var Vägen mot bålberget av Therese Söderling.

Eftersom boken utspelar sig i mitt hemlandsksp – Ångermanland, fick det bli en norrländsk touch på middagen. Det blev surströmming. Lite vågat eftersom jag visste att det bara var en i sällskapet som brukar äta det. Men de andra tre provade glatt och två av dem tyckte att det var riktigt gott. Till efterrätt blev det messmörsglass oc hjortron.

20131020-180146.jpg
Boken då. Vi tyckte lite olika om den men jag tyckte att den var ganska bra. Intressant att läsa om häxprocessen och hur den påverkade en hel bygd även flera generationer framåt.

20131020-180542.jpg

Kommentera

