Städa med äggklockan

2013-09-16 19.43.51

Härom dagen stack H en tidning under näsan på mig med uppmaningen att läsa noga. UNT:s krönikör tipsar om att städa enligt äggklockemetoden. Förstår inte varför han tyckte jag borde läsa det…hm.

Det går i alla fall, i korthet,  till så här:

1. En dag i veckan gör man en lite grundligare veckostädning med dammsugning och sådant.

2. Alla andra dagar ställer man en äggklocka på 10-15 minuter. Under den tiden städar man undan det man hinner innan klockan ringer och då slutar man.

Med den här metoden ska man på ett ungefär hinna städa undan det man stökar till på en dag. Och det underlättar ju då det är dags för veckostädningen. Det här kanske passar mig som har en förmåga att drälla saker omkring mig hela tiden så när jag väl ska städa är jag helt slut efter allt plockande. Ska prova en vecka och utvärdera sedan. Igår  testade jag och på en kvart fick jag undan en hel del i köket. Tidningshögar och gammal post, saker som blivit kvar på bänken efter disk och en massa andra småpryttlar som bara låg och skräpade. Och en kvart kändes inte så betungande. Fortsättning följer…

2013-09-16 19.56.59

Kommentera

