Mitt gröna skafferi

trädgårdsland1

Vårt trädgårdsland blir lite större för varje år, fast vi varje år säger att nu får det räcka. Men det är ju så mycket som man vill odla och som behöver plats. Häromdagen mätte jag upp det och det är nästan 80 kvadratmeter. Och det märks när man ska rensa. För växer det man odlar bra växer naturligtvis ogräset också bra, tyvärr. I år gav jag upp tävlingen mot ogräset ganska tidigt. Jag erkänner, jag är besegrad. I potatis- och jordärtskocksavdelningen är det ganska okej, tack vare tidningspapperstricket. Och både potatis och jordärtskockorna växer riktigt bra. Likaså sockerärtorna som blommar för fullt och jag har börjat skörda några stycken. Vi har även skördat dill, lök och sallad. Och vi är inne på andra omgången rädisor. Majsen verkar komma starkt i år. Hoppas att det blir en lång sommar så det hinner bli fina majskolvar.

Men med frilandsgurkan ser det värre ut. Små taniga plantor. Det skulle ju bli vår grej i år var det tänkt med massor av gurka att lägga in.  Dessutom ser det oroväckande tanigt ut i raderna med rödbetor. Jag misstänker att hönsen varit där och mumsat i sig av blasten. Vet inte hur det påverkar betorna under marken. Det brukar alltid bli några flippar och floppar. Vi får väl avvakta och se hur slutresultatet av årets odlingar blir.

3 thoughts on “Mitt gröna skafferi

  1. Ser underbart ut! Hur gör du för att lyckas med rädisor? Här är det bara hälften ungefär som det blir något av. Synd, för jag älskar rädisor.

  2. Vilken trevlig blogg! Trädgård, höns, bin och goda kakor, precis sånt som jag gillar. 🙂
    Du har verkligen ett rejält grönt skafferi. Underbart, det smakar väl aldrig så gott som det man odlar själv?!

Kommentera

