Fotsvett, fläckuttagning & förmynderskapsrätt

image

Idag har jag införskaffat den ultimata boken. Praktisk handbok för hemmet utgiven 1936. Vem behöver använda internet och google när allt man behöver veta finns i en och samma bok. Här finns kapitel med huskurer, olycksfall i hemmet, kroppens hygien, fläckuttagning, goda råd och krukväxter i hemmet. Dessutom ett stort avsnitt med juridisk rådgivning med allt från äktenskap, testamenten, arrenden etc.
Visste ni förresten att hypokondri är ”en nervös överkänslighet i förening med rubbningar i underlivsorganen. Den sjuke bör gå till sin livläkare och diskutera sina problem för att få goda råd till botemedel.”

2 thoughts on “Fotsvett, fläckuttagning & förmynderskapsrätt

  1. Vilken underbar bok! Nu blir jag lite avundsjuk, faktiskt. Fast jag kan kontra med att jag har min farmors husläkarbok Lif och Hälsa från 1907. Där finns också en rad handfasta råd och tips 😉

Kommentera

