Fina fisken

I går blev det äntligen av. Besöket på Wedholms fisk. Jag fick ett presentkort där när jag fyllde år i fjol, så man kan ju tycka att det var på tiden. Tanken var ju att vi skulle varit där förra helgen men på grund av förkylning var inte mina smak- och luktsinnen på topp. Och åh vad glad jag är att vi väntade. För så gott som allt var skulle jag inte velat missa en gnutta av smakerna. Vi åt deras avsmakningsmeny som verkligen var prisvärd. Bilderna blev inte de bästa. Antagligen var jag alldeles för exalterad över maten.


Liten fisk och skaldjurssoppa med örtcrème, halstrad pilgrimsmussla med grillad svartrot och tryffeldoftande parmesansås, färskt ostron med forellrom, färskrökt lax med picklad gul morot och prästostcrème.

Parmesangratinerad sjötunga med och Champagnesås. Tallriken formligen svämmade över av såsen, som var helt gudomlig. Som tur var hade jag blivit förvarnad över att inte gå all in på denna rätt, för då tar det lätt stopp.  Så även om det tog emot att lämna denna sås, så visste jag ju vad som väntade….

… nämligen min favoritfisk. Piggvar. Här  grillad och serverad med grön sparris och schallottenlökshollandaise. Bilden är kass, men jag ville visa tjockleken på piggvaren. Det är inte ofta man får dem i den här storleken.  Jag sa till H att jag lätt kan äta gröt varje dag för att en gång i månaden få äta den här rätten och jag står för det även i dag i nyktert tillstånd. Åtminstone under ett halvår kunde jag ha den här dealen. ; )

Efter detta blev det en tallrik med tre olika sorters ost, som jag helt missade att fota. Gott, gott!

Och så slutligen Grand dessert bestående av varma hjortron med vaniljglass, Rosé Champagne- och blodgrapesorbet med chokladflarn och muscovadokokt ananas med pistagenötter.

Dessutom var vinpaketet till helt suveränt. En otroligt trevlig kväll men god, klassisk mat utan en massa krusiduller. Hur mycket grädde och smör vi fick i oss igår vågar jag inte ens tänka på.

Kommentera

