Vegovecka

2013-03-19 18.25.10

Len majssoppa med het quesadilla

Trots att jag har ett förflutet som mångårig vegetarian känner jag att jag behöver uppdatera min vegorepertoar med lite nya recept. Så den här veckan har jag försökt laga lite nya vegetariska rätter. En av dem var den här majssoppan från senaste numret av Allt om Mat. En helt okej soppa om än något tam så jag hottade upp den med lite rökt paprikapulver. Godast var nog quesadillan fylld med ost, crème fraiche och inlagd jalapeño.

Majssoppa

1 brk majs (340 gr)

4 potatisar

1 gul lök

2 tärningar grönsaksbuljong

1 dl crème fraiche

olja, vatten, salt (och rökt paprikapulver)

  • Låt majsen rinna av. Spara ca ½ dl. Skala och tärna potatisen. Hacka löken. Fräs majs, lök och potatis i olja i en gryta. Häll på 1,2 liter vatten och tillsätt buljongtärningarna. Låt koka under lock ca 15 min.
  • Rosta den sparade majsen i en torr stekpanna tills den fått fin färg. Mixa soppan och tillsätt salt och paprikapulver. Rör i crème fraichen.
Kommentera

