Inga sura miner…

surdegsbröd

Surdegsbrödet som jag bakade i helgen blev riktigt bra. Till och med hemmets ordinarie surdegsbagare var nöjd. Jag använde det här receptet, men var naturlgitvis tvungen att ändra lite.  Jag hade inget vetekli hemma så jag använde lite olika mjölsorter som jag hittade i skafferiet. Det blev nog vete, vetespecial, rågsikt och lite dinkel. Hittade också en påse med lite brödkryddor som också fick åka med i degen. Och så lät jag  det jäsa lite längre andra gången.  Brödet blev saftigt och gott med en knaprig skorpa. Nu kanske man vågar sig på brödbak fler gånger. Vissa recept måste man nästan ta semester för att hinna baka. Det ska jäsas över natten, jäsas igen 12 timmar, och igen 6 timmar osv.  När jag bakar sker det oftast spontant och då är det ju bara att glömma det där med fördegar som skulle ha förberetts dagen innan.  Har insett att surdegsbakning kräver lite av det där som kallas planering.

2 thoughts on “Inga sura miner…

  1. Och här sitter jag på fredagkvällen och väntar på att mina grahamsbullar ska bli färdiggräddade. Mums!

    Ditt surdegsbröd ser riktigt gott ut. Hembakat slår det mesta.

Kommentera

