I mormors berså

 

En av de första bloggar jag började läsa för flera år sedan var Kinnas blogg – mormors mat. Kinna Jonsson höll då på att, tillsammans med sin mamma Märtha Jonsson, skriva boken I mormors berså – fem generationers bröd bakverk och tårtor. Recepten kommer från Kinnas mormors gamla vaxduksbok.

Jag har bakat en del saker ur boken och nu i veckan gjorde jag Lunchpepparkakor eller skånska pepparkakor som de också brukar kallas. Lite tjockare pepparkakor som är goda med smör och ost.

Lunchpepparkakor

ca 45 st med mått 4,5 cm

½ kg sirap

1 msk bikarbonat

½ kg vetemjöl

1 msk ingefära

Sirapen värms, bikarbonaten röres ner, vetemjöl tillsätts. Degen kan kavlas ut till ca en halv centimeter i tjocklek. Tas ut med runda mått. Grädda i 200 grader i ca 5-7 minuter. Goda men nästa gång ska jag grädda dem lite kortare tid (5 min) så att de blir lite segare.

 

 

4 thoughts on “I mormors berså

Kommentera

