Korvfabriken

Tillsammans med mina föräldrar tillverkade vi igår nästan 7 kg korv. Vi gjorde två varianter av älgkorv och en av lamm. Första sortens älgkorv kryddades med Mannerströms viltblandning som pappa blandat ihop. Den bestod bland annat av fänkål, timjan, lagerblad och svartpeppar. Andra älgkorven kryddades med vitlök, stark paprika och sambal oelek mm. Till lammkorven använde vi den nordafrikanska kryddan ras-el-hanout som innehåller spiskummin, kanel,koriander,ingefära och en massa andra kryddor. Dessutom blad från rosor och lavendel.

image

Först ska allt malas.

image

Stoppning av korv.

image

Färdiga ”korvbuketter” som kokas till de har en temp på 70grader.

image

104 färdiga korvar, förpackade och klara.

2 thoughts on “Korvfabriken

  1. Hej igen – såg inte dina korvar 🙂 Lust att maila till mig recept för älg varianten. Har maskin hemma men ingen recept – plus massavis med älgkött. Köper du korvskinnen?

    • Visst ska jag maila korvreceptet. Ska leta upp det när jag kommer hem. Vi kryddade korvsmeten på två oliak sätt. Ja jag köper fjälster i affären. Jag har köpt både på Citygross och ICA. Det här tror jag var svinfjälster.

Kommentera

