Heston han kan han

Det märks här på bloggen att jag börjar spendera mindre tid i trädgården och mer i köket. Här hos oss kan man nog säga att Heston Blumenthal räknas till husgudarna när det kommer till kockar och i söndags provade jag äntligen ett av hans recept som jag länge velat testa. Nämligen Exploding Chocolate Gateau

När jag var liten kunde man köpa små påsar med ett pulver som exploderade och poppade i munnen. Sedan tror jag att de förbjöds. Antagligen frätte det väl ordentligt på tandemaljen eller var farligt på något annat sätt. Jag vet inte om det går att köpa i Sverige idag men i England finns det och kallad popping candy, star dust, pop rocks, space dust eller något liknande. När jag var i England i somrs köpte jag med mig några påsar Fizz wiz och nu var det alltså dags att använda detta godis i en dessert.

Det krävs en del ingredienser och det är rätt många moment i kakan/tårtan, men det är inte svårt.

Jag hade ingen form med diametern 15 cm, så jag tillverkade min egen. Här har jag använt en flingkartong som jag satt ihop med två gem och klätt med plastfolie. Formen har jag ställt på en smörpappersklädd bricka. Jag gjorde formen onödigt hög men jag visst inte hur mycket chokladsmet det skulle bli. 

Här är kakan framtagen ur frysen. Kanske inte så jämn och snygg, men jag får slipa lite på det till nästa gång.

I originalreceptet spraymålar Heston kakan med choklad. Kändes lite överkurs för mig så det fick bli hyvlad choklad och passionsfrukt till serveringen. Och resultatet då. Trots att jag visste att det var popping candy i kakbotten var det svårt att låta bli att le och fnissa när det började poppa och spraka i munnen. En riktig party-höjar-tårta. Heston måste ha ett otroligt barnasinne eftersom mycket av hans matlagning har lite ”barnsliga” inslag eller så fick han inte leka som liten och tar igen det nu.

2 thoughts on “Heston han kan han

Kommentera

