Fjällräven classic 2012

Fredagen den 10 augusti flög jag till Umeå där jag blev upphämtad av M. Tillsammans åkte vi de dryga 48 milen till Gällivare där vi skulle övernatta hos en kompis till M.Under resan gjorde lunchstopp i Skellefte och fikade i Hadars. Efter en god middag hos vår värdinna blev vi guidade runt Malmberget och Gällivare och var uppe på Dundret. En klar dag kan man härifrån se 11% av Sveriges yta.

På lördagen åkte vi till Kiruna där vi checkade in. Fick våra vandringspass, karta och en påse för vandringens avfall. Vi fick plocka på oss den mat vi trodde oss behöva för 2-3 dagar samt gas till köket. Frystorkad mat är väl ingen höjdare så för säkerhets skull hade vi med oss en bit parmesanost som kan rädda det mesta. Vid halv-två tiden blev vi bussade till Nikkaluokta. Vi vägde våra ryggsäckar sedan gick starten  klockan 16:00. Totalt deltog 2000 vandrare i arrangemanget. Man kan välja mellan att starta på fredagen, lördagen eller söndagen i olika startgrupper. Vår startgrupp var inte så stor. De flesta vill nog starta tidigare på dagen. Från början var det ganska mycket folk men ganska snart glesade det ut sig. Några drog i väg snabbt, andra lunkade på i långsammare tempo. Efter ca 5 km dök en skylt till LapDånalds upp men vi tyckte att det var lite tidigt för ett stopp. Första dagen vandrade vi de 19 kilometerna till Kebnekaise fjällstation som var första checkpointen och där man skulle stämpla sitt vandringspass i det blå tältet. Lite trötta och ömma i fötterna vandrade vi vidare en kort bit där vi kunde slå upp vårt tält.

På söndagen vaknade jag först och lyckades få upp M också innan vi insåg hur tidigt det var. Vi hade nog behövt någon timmes sömn till, för söndagens vandring blev ganska jobbig. Vi började gå redan strax efter klockan åtta. Vädret under vandringen har varit helt otroligt bra. Vi följde en dal och det var ganska stenigt. Vid tretiden kom vi fram till checkpointen vid Singistugan. Här fick vi en tunnbrödrulle med renkött. Skönt att vila en stund innan vi fortsatte vandringen. Efter Singistugan kom vi in på Kungsleden. Vi gick några timmar till och hittade en fin tältplats nära Kuoperjåkka stugan. Dagens vandring blev ca 18 km.

Måndagen sov vi lite längre. Ännu en strålande dag. Det har gått mycket solkräm då man lätt bränner sig. Vi gav oss av mot nästa checkpoint som var Sälkastugan där vi åt lunch. Vi fick också kaffe och morotskaka. Här kunde vi fylla på med mer mat och gas. Efter lunch gick vi de nio kilometerna till Tjäktapasset. Detta är Kungsledens högsta punkt på1140 möh. Vi hade inte bestämt om vi skulle stanna och övernatta nedanför passet eller ta oss över det. Efter att vi ätit middag bestämde vi oss ändå för att ta oss över det. Stigningen uppåt var inte så jobbig som vi befarat. Värre var nedvägen. Något som kändes som flera kilometer av småsten. På vissa ställen låg det spänger men det var en jobbig sträcka att ta sig igenom. Vi passerade Tjäkta stugan och såg checkpointen ca en och en halv kilometer bort men bestämde oss för att slå upp tältet innan. Dagens vandring ca 21 kilometer.

På tisdagen passerade vi checkpointen i Tjälka och fortsatte mot Alesjaure. Det var en trevlig och ganska lätt vandring. Solen fortsatte att gassa och i och med sol och vindstilla blir det också massor med mygg. Vid Alsesjaure unnade vi oss varsin dricka och en liten påse chips. Så otroligt gott! Här kunde man basta men värmen gjorde det inte så lockande. Vi fortsatte fem kilometer längs sjön Alesjaure där vi hittade en tältplats med en egen sandstrand. Det blev inget dopp i det iskalla vattnet men en välbehövlig snabbtvätt. Därefter en trerätters middag, tills myggen tvingade in oss i tältet. Dagens vandring ca 20 km.

På onsdagen fick vi sällskap av en holländska. Hennes vandringskompis hade blivit sjuk och fått avbryta. Vi vandrade på skrå längs ett berg. Här fanns det inte tillgång till vatten så det gällde att att druckit ordentligt innan och fyllt upp flaskorna. Strax före tre kom vi fram till checkpointen  Kieron. Här blev vi bjudna på pannkakor med sylt och grädde. Vilken lyx! Efter Kieron kom vi in i Abisko nationalpark. Här går det inte att tälta som man vill. Vi hade två möjligheter. Den första var bara några km från checkpointen och kändes lite tidigt. Vi bestämde att fortsätta att vandra till nästa tältplats som låg fem kilometer från Abisko och målet. När vi väl kom till tältplatsen började det att regna  för första gången på hela vandringen. En snabb överläggning och vi beslutade oss för att fortsätt att gå den sista biten. Tanken på en säng på Abisko turiststation var allt för lockande. Klockan 22.20 kom vi fram till Abisko efter en dagsetapp på cdrygt 30 km. Härlig känsla att mötas av applåder och jubel från alla som redan var framme. Vår sluttid blev 102 timmar och 20 minuter. Då har vi verkligen gått i vårt eget tempo, njutit av naturen och haft det riktigt bra.