Paj för lata dagar

Eller kanske mer för lata bagare.

Här kommer i alla fall två recept på pajer som kräver minsta möjliga ansträngning.  Den första pajen är en riktig klassiker i min familj. Passar lika bra med blåbär som äpplen eller vilka frukter eller bär man har till hands.

”Kastrullpaj”

125 g. smör

1½ dl. socker

1 ägg

1½ dl. mjöl

bär eller frukt

  • Smält smöret i en kastrull och ta bort från plattan.
  • Blanda i socker, ägg och mjöl i kastrullen med smält smör.
  • Bred ut smeten i en pajform. Lägg i bär eller äppelklyftor (vända i socker och kanel).
  • Grädda i ca 15-20 min. i 225 grader.

Tyckte du ändå att det här var lite väl  ansträngande för man måste ju faktiskt smälta smör och diska kastrullen. Då har jag en ännu slöare variant.

”Mixpaj”

1 pkt sockerkaksmix med citronsmak

valfri mängd blåbär eller andra bär

smör eller margarin, ca 50-100 g.

  • Lägg bären i en pajform
  • Strö över ett paket sockerkaksmix
  • Hyvla smör och fördela över mixen.
  • Grädda i 225 grader tills pajen får fin färg.

Sen är det bara att njuta av nybakad paj med vaniljvisp, grädde eller glass.

 

Kastrullpaj med hallon&blåbär

9 thoughts on “Paj för lata dagar

  1. Ha ha!! Du har bjudit mig på båda och jag har fått recepten och kan verkligen rekomendera dem. I min receptbok heter kastrullpajen ”Annas lata kaka” 😉

  2. Såg snålt ut i år innan vi åkte men är du inne i stan är det bara att plocka på! Vi är inte hemma på en vecka till…

  3. Mixpajen brukar jag göra i sommarstugan där vi oftast inte har så mycket ingredienser, knappt ens mjöl. Dessutom är den perfekt ”för det lilla hushållet”. Man kan göra en så liten paj man vill. Bara strö över lämpligt mycket mix. ellem

Kommentera

