Nässelfeber

I dag blev det nässlor både för djur och människor i Skullalund. Jag har läst och hört att hönor gillar nässlor och att man kan torka och spara till vintern. Nässlor finns det gott om så jag gjorde några buntar som får hänga och torka i garaget.

 

 

Även jag fick nässlor idag. Vi har börjat gå igenom frysarna för att förbereda för stora skördetiden och då hittade jag några påsar nässlor från i våras. Nässlor i form av en pesto blev det ikväll.

 

 

Nässelpesto

Nässlor (eller basilika eller ruccola eller persilja eller….något annat grönt)

1-2 vitlöksklyftor

en bit parmesanost

en näve solroskärnor (eller mandel)

olivolja

salt& peppar

  • Kör nässlor, vitlök, parmesan och solroskärnor i en matberedare till en jämn smet/massa.
  • Häll i olivolja till önskad konsistens
  • salta och peppra

 

Nässelpesto med pasta, sockerärtor, coppa och lite mer riven parmesan.

 

4 thoughts on “Nässelfeber

    • Jag plockade mina nässlor i våras. Det blir nog bäst med de späda skotten. Tror att man kan plocka ”toppskott” på större brännässlor, men det ska inte vara de grövsta bladen. Jag förvällde dem lätt i kokande vatten, kramade ur och frös in i knytnävsstora bollar. Perfekt att tina och ha i soppa, pesto eller i bröd.

Kommentera

