Lätt som en plätt

Kokboksracet har tagit ett litet sommaruppehåll men i helgen köpte jag en ny kokbok. Uppländsk undfägnadav Håkan Liby och Gunilla Nelander. Det är uppländsk mat ur ett historiskt perspektiv och det finns mycket intressant att läsa om uppländsk mattradition. En hel del recept är det också. Jag hittade ett recept på ärtpannkakor. Jag har har en påse ärtmjöl stående i skafferiet men jag har inte kommit mig för att göra något med det. Men nu skulle det alltså bli ärtpannkakor. Smeten vispades ihop och pannakakor skulle gräddas. Nu är det bara så att ja inte kan grädda pannkakor. Det går helt enkelt inte. Jag vet inte hur många gånger jag försökt men det slutar ändå alltid men en pannkaksröra. Så även denna gång så fram åkte till slut plättlaggen. Den klarar jag lite bättre.  Vi åt ärtplättarna med det sista av vattlingonen som hade blivit lite bleka i färgen. Till det hade vi grillat fläsk från Per-Eriks livs i Morgongåva, en ICA-butik med egen charktillverkning och produkter utan en massa onödiga E-tillsatser.  Omdömet från H: ” Det här var ju spännade, men du behöver inte laga det igen.”  Om någon annan vill prova är receptet så här:

Ärtpannkakor 6 pers.

1 liter mjölk

2 tsk salt

250 g. ärtmjöl=ca 3½ dl

250 g. vetemjöl=ca 4 dl

  • ”Mjölet och mjölken vispas tillsammans till en jämn smet, därpå saltas den. Smeten slås i varm pannkakslagg, gräddas vackert gyllenbrun. Smeten är tjockare än vanlig pannkakssmet. Ärtpannkakor är mycket lättstekta, trots att ägg inte ingår.” (Hm, vet inte om jag håller med om de där!)

Kommentera

